Lita allt möjligt

Ja, det är vad som hänt idag :)

Vi började 7:40 med ett besök på barnmorskemottagningen på KK i Malmö. Där kollade dom blodflödet mellan navelsträngen och moderkaka, Allting såg normalt ut förutom min puls, men den har ju aldrig varit normal så varför skulle den vara det nu ;), Lider av för hög puls så jag har en vilo puls på cirka 90 på en dålig dag, men då har vi lyckats få ner den från ungefär 120-130 i vila.

Men åter till bebis.

Sedan var det in till barnmorskan för att kolla hjärtljud och puls.
Man får en tryck-knapp för att kunna markera när forstret rör sig, i början låg han helt still och hade en stadig puls på 140 slag/minut. Sedan vaknade han till liv och då sjönk pulsen ner till 134 sedan stack den upp till 148 sedan låg den där och sprattlade :).
Men det var fullt normalt och sköterskan sa att det var ett tecken på en pigg och aktiv bebis(vilket jag verkligen kan intyga,då han inte vet hur man ligger still. Hihi) 

Läkarbesöket efter var nog det mest onödiga jag varit med om, vi kom in han sa att vi har en normal bebis och att man tydligt ser att jag sköter diabetesen(iaf försöker) eftersom han är normalstor och allting fungerar som det ska.

När allt det var färdigt så bar det iväg till apoteket för inhandling av Ipren till min älskade snörvel-pelle här hemma:) Och sen gick vi bort till ögonmottagningen.

Sista undersökningen i studien som jag var dum nog att anmäla mig till för 1½ år sedan.
Anledningen till att jag blev tillfrågad är att för ungefär 1½ år sedan så laser opererades mitt öga och i samband med detta så skulle dom se hur blodsocker,och ögonlaser och ärrbildning fungerar ihop.

Först är det vanlig undersökning med att man ska läsa bokstäver på en tavla,precis som hos optikern.
Sedan ska man med huvudet i en maskin där man ska hitta ljust gula prickar som ploppar upp på en vit bakgrund i synfältet lite random. Detta blir jätte jobbigt då undersökingen håller på i cirka 15 minuter och efter ett tag börjar man slöa till och jag har lyckats somna ett par sekunder varje undersökning. Hihi.

Sedan tas ett blodsocker och medan man blinkar rätt ögonen så sätter hon igång nästa test.
Vilket är ungefär som det föregående, men här är set istället blå prickar som är lite lättare att upptäcka och detta testet varar bara i 10 minuter, men är lika jobbigt för det.

När dessa testen är klara så får man ögondroppar som ska öppna upp puppillen för att dom sedan ska kunna fotografera ögonbotten. Då kan man se ut såhär efter ungefär 20 minuter(om man bara fått droppar i ena ögat)

Tadaaaa
Den ena pupillen är större än den andra

När sista undersökningen var gjord så sattes en kanyl i min arm och för att blodkärlen ska synas ordentligt så sprutar dom in en röd kontrast vätska. Vilket ger ett par roliga biefekter efter ett tag.(läs längre ner)
Att försöka stirra in i en blixt skarp som solen efter att ögondropparna öppnat pupillen är en stoor utmaning, men det gick vägen idag också.

Mattias satt tyst och snällt ute i väntrummet den stunden det tog att göra alla dessa test- Tack.
Men när vi var färdiga och dom hade tagit ut kanylen och gått ut utomhus så sa Mattias att jag var gul- Typ brun utan sol gone wrong.... Och jag blev lite nervös, vi beslutade oss för att strunta i det och hela vägen hem så mobbade han mig lite kärleksfullt:)
När vi kom hem så var det dags att gå på toa, en annan av bieffekterna är att urinet färgas gult, knall-gult. Så pass gult att det färgar av sig i toaletten, så efter varje besök är det fram med dassborsten haha.

Men nu är det slut med dessa mellanbesök, skönt att bara bry sig var 6:e månad

Nästa vecka ska det målas. Pappa och Målaren vär här och tittade innan och i morgon ska det fixas med väv. Så det blir lite slitigt denna veckan och helgen men det ska bli så skönt när det är färdigt:)

Det blev en himla lång blogg idag :)

Hur har din dag varit?
Stor Kram//Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0