Gastroparés

Ja, förutom att jag har diabetes så har jag även någonting som heter Gastroparés

Det är en sjukdom som tydligen är ganska vanlig bland diabetiker, men som är ganska svår att upptäcka.
Det är en magsjukdom som gör att maten i magen inte kan processeras som vanligt och man måste tänka sig för vad man stoppar i sig.
Gastroparés innebär är maten inte smälter och går igenom tarmsystemet i samma hastighet som i en "normal" mage.
Detta innebär ofta magont och förstoppning, rapar och fisar som luktar rutten död och annat trevligt..... eller ja, mindre trevligt rättaresagt :), man blir också uppsvälld och mår illa,kräker och blir lätt matt(iaf jag med det sista)
Man måste därför hålla sig till mat som kan mosas med gaffel, undvika kött och sallader och liknande...lagom tråkigt.
MEN :D sedan jag blev gravid så har mina symptom praktiskt taget helt försvunnit, vilket jag är väldigt lättad över, visst jag får ju tänka mig för ibland men inte hälften så ofta som tidigare :)
Tydligen har förbättringen något med alla graviditets hormonerna i kroppen att göra eftersom jag inte är ensam om att ha det bättre under graviditeten. Men eftersom det är lättare att äta så är det dessutom lättare att orka och vara glad:)

Så om man bortser från foglossningen så har jag aldrig mått så bra som under min graviditet:)

Idag sparkar min lilla ängel jätte mycket. Han verkar vara otroligt pigg och jag hoppas verkligen att han håller vid det fram tills vi kommer hem till gudmor-Lina :)
Har lyckats ganska bra med både matintag och blodsocker idag, så idag är vi duktiga.
7,1
6,3
5,9
6,8
4,9
Tycker dagens värden har helt godkända:)

Dagens matintag har också varit helt fantastiska, jag själv är mäkta imponerad av mig själv för såhär mycket mat brukar det ALDRIG gå under en hel dag :)

frukosten missades visserligen, men när jag kom hem från jobbet så blev det ett kycklinglår med ris och ungefär 2 timmar senare två skålar med havrefras och yoghurt:)
Det är nästan så jag själv trillar baklänges:)

Ikväll blir det Trelleborg och fredagsmys med Lina<3
Hoppas du har några mysiga fredags planer:)

Stor Kram// Petra



Julklapp av tant Nenni, innan vi sisste om det var en pojke eller flicka. Vågligt men super bra gissning:)



Kommentarer
Postat av: Tant Nenni

ja e synsk så ja vet allt....=) miss you

2010-04-16 @ 20:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0